donderdag 31 mei 2012

Intermezzo

Nu eens iets anders dan dat saaie geneuzel over het oprichten van een coöperatie. Zaterdag 26 mei is uiteindelijk een vliegdag voor me geworden, terwijl ik dat de avond ervoor om 23:00 uur nog niet eens wist. :)
Peter doet de post-flight


ATCBoc (www.atcbox.com) had een fly-in georganiseerd voor ATCBox leden, op het vliegveld Teuge. ATCBox is een forum voor spotters, piloten en luchtverkeersleiders (ATC = Air Traffic Control).
Ik ben al een paar jaar lid van ATCBox, uit pure interesse voor de vliegerij, gecombineerd met fotografie en eigenlijk is de vorige Fly-In (in 2010) waar het voor mij allemaal mee begon. Toen zouden we met zoveel mogelijk vliegtuigen naar Texel vliegen en ik had met een groepje afgesproken bij AIS op Lelystad. Ik werd ingedeeld bij een AIS student en zijn instructeur voor wat bleek een examenvlucht te zijn. Helaas werd de vlucht toen afgeblazen vawege het zeer marginale en licht verslechterende weer. De kans was vrij groot dat we nog net naar Texel toe konden, maar op mooi weer moesten wachten om er weer vanaf te komen. Omdat we allemaal toch wel weer naar huis terug wilden aan het eind van de dag, besloten we toch maar niet te vertrekken. Dus wat doe je dan, met een groepje vliegenthousiastelingen op een professionele vliegschool? Je duikt de simulator in. Ik mocht in een tweemotorig propellor toestel van lelystad naar Schiphol vliegen. Uiteraard werd het halverwege "mistig" (zero visibility) en viel mijn linker motor uit. Dus blind en mank op het handje een ILS approach gevlogen en dat ging me bijzonder goed af. Toen ik vlak voor touchdown de grond weer kon zien, zat ik iets rechts naast de center line op de juiste baan!
Nou ja, dat hele avontuur smaakte natuurlijk naar meer, dus ik wilde eens echt vliegen. Via een ATCBoxer heb ik toen die vlucht Teuge-Seppe in de Antonov An-2 geboekt, waar de achtergrondfoto van mijn blog van is (vertrek Teuge). En toen was ik helemaal verkocht. Ik wilde mijn vliegbrevet gaan halen. Uiteindelijk dus bij KLM Aeroclub terecht gekomen, met een Aquila paricipatie. Enfin, dat stukje hebben jullie allemaal kunnen lezen.

Terug naar de ATCBox vliegdag van dit jaar. Ik had me al een tijd geleden ingeschreven en opgegeven dat ik wel tegen een geringe vergoeding wilde meevliegen met welke piloot dan ook die nog een vrij stoeltje over had. Helaas werd er ook een Hoogvliegersdag georganiseerd op dezelfde dag, in Rotterdam. De Stichting Hoogvliegers geeft ernstig zieke of gehandicapte kinderen de mogelijkheid om voor één dag piloot te zijn. De ATCBox piloten die ook voor de Hoogvliegers vliegen, gaven uiteraard prioriteit aan de hoogvliegersdag, dus was er een kort lijstje met vliegtuigen en een hele lange lijst met wannabe-passagiers. Ik had me er al helemaal op ingesteld dat ik met de motor heen en weer naar Teuge zou rijden, vanaf de camping. Mooi ritje, dwars door de Noord Veluwse bossen. Ook leuk :)
Maar toen ik om een uur of elf 's avonds op Facebook zag dat een mede-Aquila-participant de demonstrator had gereserveerd om uitgereken naar Teuge heen en weer te vliegen, heb ik daarop meteen gereageerd. "Leuk, dan zie ik je daar! Wie neem je mee?" "Niemand, tweede stoeltje is nog leeg" "Ja, dacht het niet!" :)
Om 11 uur zou Peter Eier gaan vliegen, dus om 10 uur afgesproken bij KLM Aeroclub. Hij had het plan om alleen heen en weer te vliegen, terwijl de vliegdag de gehele dag was. Dus werd het plan voor mij: Camping-Lelystad met de motor, Lelystad - Teuge met het vliegtuig, Teuge - Lelystad met het vliegtuig, Lelystad - Teuge met de motor en dan eind van de middag weer terug naar de camping met de motor (om 's avonds in Haarlem op verjaardag te gaan, maar daarheen kon ik gelukkig meerijden).
Stipt om 10 uur stond ik mijzelf uit het leer te pellen voor de club. Peter had de Aquila al buiten staan en ik kon meteen al mijn rommel kwijt in het ruime bagagecompartiment. Motorpak, laarzen, helm, rugzak, het verdween in het niets, daar achterin! Handig, hoor, z'n groot compartiment! Jammer alleen dat er maar aan één zijde zo'n deurtje zit (om toch nog maar wat te zeuren te hebben, weet je).
Samen de pre-flight gedaan, wat ik met de Aquila nog niet echt meegemaakt had en aan de hand van de Weight and Balance berekeningen uitgedokterd hoeveel brandstof we maximaal mee mochten nemen. Er mocht nog wat bij, dus ook nog even langs de pomp. Heb ik dat ook alvast eens meegemaakt.
In de lucht was het redelijk onstuimig, met name op de grenzen van land en water, of bos en zandvlakte. Goed zweefweer, dat wel. Of misschien zelfs wel wat tè scherp, qua thermiek. De route liep over Harderwijk naar de A50 net ten noorden van Apeldoorn en dan de BOKIT1A arrival naar Teuge (A50 in zuidelijke richting volgen en via reporting point Sierra het reguliere circuit in; ATCBox insiders grapje). Dat alles was goed voor precies 30 minuten netto vliegtijd, wat precies overeen kwam met de geplande vliegtijd :)
Al het vliegende ATCBox spul naast elkaar op het gras

Het was maar een kort bezoekje aan Teuge, dus na het nodige papierwerk om de vlucht mee af te sluiten en het betalen van het landingsgeld bij de havenmeester op naar het restaurant. ATCBox had het westelijk deel van het terras gereserveerd en pal daarnaast stond de PH-KMR van Stichting Hoogvliegers. Dus eerst maar een Ko Piloot gescoord bij ATCBoxer "B e n", want als privévlieger in Nederland kun je toch eigenlijk niet zonder. Ook een petje van het filmfestival dat aldaar gaande was, was zeer welkom, want het zonnetje stond inmiddels al flink te branden. Een cola en een paar fotos later werd het alweer tijd om terug te keren.
Ko Piloot (1)
ATCBox had een lunch geregeld en die zou om twee uur beginnen. Het was al kwart voor één, dus een beetje haasten kon geen kwaad, wilde ik nog terug rijden naar Teuge.
De terugvlucht verliep al even voorspoedig als de heenreis; hier en daar wat bumpy, maar wat een uitzicht!
A50 bij Vaassen

Licht "hazy" aan de horizon, maar best ver zicht. Eigenlijk heb ik pas op de terugvlucht wat foto's gemaakt, omdat ik op de heenweg alleen maar met het vliegtuig en het vliegen bezig geweest...
final rwy05 EHLE

Eenmaal weer op Lelystad aangekomen, moest ik me langzaamaan gaan haasten om nog op tijd terug op Teuge te komen voor de lunch. Het was al 13:30 toen we landen en de lunch zou om 14:00 beginnen. Tegen de tijd dat ik me weer in het leer had gehesen en mijn motor van slot had gehaald was het al 13:45 ... Dat wordt laagvliegen! Ik had mijn rugzak niet helemaal met de sluitingen aan elkaar vast dicht gemaakt. Daar kwam ik pas achter toen ik een half uur later bij restaurant Take Off mijn rugzak van mijn rug wilde schudden. Toen viel er een schoen uit, samen met mijn fotocamera. Lens stuk, één schoen kwijt, Ko Piloot pleite en mijn nieuwe petje had -ie meegenomen ... :(
Gelukkig was mede ATCBoxer Martijn erg handig en had hij mijn camera zó weer aan de praat. De 18-55 kitlens is een afschrijvertje, helaas. Maar daar had hij er nog wel een paar van liggen. Moesten we later maar eens wat afspreken, dan zou hij 'm wel meebrengen :)
Het terras was schoon genoeg om op mijn sokken te lopen en er was nog wat schaduw ook, dus een nieuw petje had ik nier per sé nodig. Maar een nieuwe Ko moest er komen, natuurlijk! Dus nog eentje opgehaald bij buurman B e n.

Inmiddels was het kwart voor drie en alle lunches waren op, maar er kwam nog speciaal voor mij een extra broodje achter de toonbank vandaan. We hebben daarna nog gezellig wat vliegtuigjes gekeken, Ice-Tea gedronken, foto's gemaakt, lekker, hoor!
Bye Bye !!!

Om een uur of 5 werd het toch echt tijd dat ik weer terug ging naar de camping. We hadden per slot van rekening nog een verjaardag om naar toe te gaan.
In Haarlem...

Ik heb nog veel meer foto's gemaakt van deze fantastische dag. Ze zijn te vinden op: Flickr (klik)

Speciale dank gaat uit naar Peter Eier, mijn privé piloot voor de dag :)
Ook wil ik het hele ATCBox team bedanken voor het organiseren ervan.
Op naar editie 2013!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten