zondag 15 mei 2011

Keuzes, keuzes, ...

De eerste keuze om te maken is natuurlijk waar ga ik hoe en bij wie mijn opleiding doen.


Ik wil in eerste instantie de opleidingslocatie gemakkelijk kunnen bereiken (per auto of motor), zodat ik zo flexibel mogelijk ben met de tijden en dagen dat ik kan lessen. Ik woon westelijk van Amsterdam, dus komen Valkenburg, Hilversum, Rotterdam, Lelystad in aanmerking. Maar in het weekend verblijf ik meestal op de Veluwe, wat Lelystad, Teuge, Hilversum en Hoogeveen bereisbaar maakt.
Bij de keuze tussen Hilversum en Lelystad (de overeenkomst tussen de twee lijstjes) gaat mijn voorkeur uit naar Lelystad. Daar is een verharde baan, op Hilversum is er alleen gras. Dat gras beperkt enigszins de vliegmogelijkheden met minder weer. Een goede tweede keuze met verharde baan zou Teuge zijn. Maar goed, omdat op Lelystad genoeg te vinden is, beperk ik mij vooralsnog tot dat veld.

Dan het hoe ...
Om uiteindelijk kosten te drukken zou ik een participatie in een vliegtuig kunnen nemen (als er één vrijkomt) en dan tegen een lager uurtarief (€60 à €80 per uur) vliegen (dus ook lessen). Echter zou ik dan een participatie in een 4 persoons vliegtuig willen hebben. Dat kan bijvoorbeeld bij Diamond Flyers (DA-40), maar dan ben ik wel in eerste instantie veel duurder uit. De participatiekosten zijn beduidend hoger dan het voordeel tijdens de opleiding, dus komt het financieel voordeel pas als je na het behalen van het brevet een flink aantal uren hebt gemaakt, of wanneer je je participatie weer verkoopt. Ander nadeel van een participatie 9denk ik) is als je later een paar weken op vakantie wilt met "jouw" vliegtuig, dat de andere participanten dan wel zullen beginnen te sputteren. Zij willen vast ook nog vliegen in die tijd...
Dus toch maar gewoon een FTO uitzoeken en braaf de €160,= per uur neertellen voor vliegtuighuur, plus de pak 'm bet €50,= voor een instructeur.

Bij wie is helemaal een moeilijke vraag. Daarover later meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten