dinsdag 16 augustus 2011

Man van het eerste uur...

Eergisteren was het dan eindelijk zo ver: Ik heb mijn eerste oficiële lesuur gevlogen. :)
Niet in één van de potentiële participatie toestellen, maar in een Cessna C172M, reg. PH-ACT. Dat was omdat ik mijn vrouw ook mee wilde hebben om te zien of ze het eng zou vinden in zo'n klein toestel. Ze zag er tegenop, maar over het geheel genomen viel het haar gelukkig mee.
Origineel stond de afspraak om 10 uur 's morgens. Dus om 8 uur de KNMI site (METAR / TAF) bekeken en buienradar gecheked. Mijn conclusie was dat het pas rond 16:00 VMC zou gaan worden, maar nog geen 10 minuten later werd ik gebeld door mijn instructeur dat hij mijn afspraak wilde verzetten naar 13:00 u. Hij had er wel vertrouwen in dat het vanaf die tijd op zou klaren.


Nadat we om 12:00 nog geen afbericht hadden gekregen, zijn we naar Luchthaven Lelystad vertrokken. Op de camping regende het nog, maar buienradar beloofde dat het ieder moment droog kon worden en dan ook zou blijven. De regenwolken hingen op ongeveer 700 foot, dus dat moest ook, wilden we over de camping heen gaan vliegen. Veel te vroeg kwamen we aan bij Zelf Vliegen. Eerst nog maar even op het terras hangen. Er stonden een paar Red Bull Aerobatics vliegtuigen (Zlin Z50-LX) op de apron naast de toren, dus daar een paar plaatjes van geschoten. Die had ik daar nog nooit gezien, dus dat was een leuke verassing. Verder nog gekeken naar een DA-20 die touch-and-goes aan het doen was. Ook kwam de DA-40 van Diamond Flyers PH-FLD nog even voor ons neus langs om te tanken. Het was op een gegeven moment zelfs vrij druk in het circuit. Iedereen wilde natuurlijk de vliegtijd inhalen die de afgelopen week veloren was gegaan door het belabberde weer, dat nu duidelijk aan het verbeteren was.
Om 13:00 kwam de instructeur vertellen hoe een vliegtuig werkt en hoe te sturen. Niets nieuws voor mij, omdat ik genoeg Flightsimulator ervaring heb om te weten hoe je theoretisch een vliegtuig zou moeten besturen. "Het echie" is natuurlijk wel net even anders, maar de basis zoals je die verteld kunt krijgen is dan wel bekend. Snel naar het vliegtuig, dus!
De PH-ACT is nieuw in de Zelf Vliegen vloot. Een mooie 180pk Continental in het vooronder, dus power genoeg. Na een licht moeizame taxi (valt nog best tegen, dat voetenstuur en snelheidscontrole) en de run up test, binnen een paar seconden al in de lucht. Bochtje naar links en dan onder 45 graden het circuit uit. Doorklimmen tot 1000 ft en dan levelen, aftrimmen. Eigenlijk allemaal verrassend gelijk aan Flightsimulator. "Straight and level" was een eitje, met maar 3 knopen wind. "Level turns, medium" gingen ook verrassend goed, voor een eerste keer. Kleine correcties en mooi op dezelfde hoogte blijven; "comfortabel de bocht om". Roer om drift te compenseren was nauwelijks nodig. Veel meer oefeningen hebben we niet gedaan, want de bewolking hing nog vrij laag. Dus veel stijgen en dalen zat er niet in. Bovendien was dit al genoeg vuurdoop voor één dag voor mijn vrouw :). We zijn via Harderwijk en Nunspeet uiteindelijk drie rondjes om de camping heen gevlogen en daarna naar het zuid-westen vertrokken. Helaas in alle opwinding vergeten mijn GPS logger aan te zetten, anders had ik er nog een plaatje van kunnen laten zien. Via Vliegverkeer InZicht nog wèl dit plaatje kunnen schieten:

Op een gegeven moment een koers direct inbound PAM gezet en een rondje om Muiden Vesting gedraaid. Toen over het Markermeer ten noorden van Almere onder de Oostvaardersplassen door weer naar het oosten gestoken. Via de N305 naar reporting point Bravo @ 700 ft. De nadering en het circuit vielen me nog wat tegen om uit te voeren. Een hoop informatie tegelijk te verwerken en op te reageren met handelingen die nog geen automatisme zijn. Vertragen tot 80 knopen, trimmen om 700ft te houden, en dan komt alles teglijk op je af... 90 Graden rechterbocjht op 700 ft, vertragen tot 70 kts, vertikale snelheid -500 ft/s bij 70 knopen, links 90 graden, snelheid, vertikale snelheid, snelheid, positie/koers, snelheid, 90 graden links naar final, snelheid, vertikale snelheid, snelheid, positie, sh$%^t, correctie naar rechts, snelheid, vertikale snelheid, ietsje gas bij, anders kom je dat gras voor de baan terecht, nee niet zo veel, snelheid, vertikale snelheid, gas dicht over de threshold, flare, nee, te vroeg, nu dan, nog niet, nu wel, squeek, langszzam de neus laten zakken, pffff...
Ik kwam uiteindelijk een beetje hoog en wat links van de centerline uit. Ook de flare had ik niet goed genoeg ingeschat, maar met een betje hulp van de instructeur kwamen we netjes op rwy 23 terecht. Vacated @ C en taxi back to the hangar. Zo'n uurtje is echt veel te kort.
Dit smaakt naar meer!

Later toegevoegd:
Gespot tijdens mijn eerste les!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten