zondag 27 november 2011

Aquilla ferry flight


Naast het vliegen met de Diamond DA-20, heb ik diezelfde woensdag de 16e november nóg een avontuur(tje) meegemaakt. Ik heb de KLM Aeroclub Aquila A210 demonstrator ontmoet! :)


De Aquila zou het weekend ervoor al ingevlogen worden, maar lokale weersomstandigheden hielden het toestel aan de grond. Twee man (Emile en Melvin) waren afgereisd naar een veld in het Zwarte Woud, waarvandaan de Aquila terug naar Lelystad gevlogen zou worden.

Het vliegveld ligt in een dal waar het erg mistig was en bleef. Omdat deze Aquila niet IFR gecertificeerd is, mocht er alleen op zicht gevlogen worden, wat natuurlijk met dikke mist niet mag. Uiteindelijk heeft Emile onverrichter zake terug moeten keren. Een paar dagen later wist Melvin van een klein gaatje helderheid gebruik te maken en naar Münster te vliegen. Vanaf daar is hij die bewuste woensdag naar Lelystad gevlogen.

Hier een linkje naar Melvin's fotoreportage van die vlucht (wordt geopend in een nieuw venster)

Ik had het verhaal via facebook gevolgd en wist dus dat de Aquila die dag zou aankomen, maar niet hoe laat. Omdat ik ruim op tijd was, ben ik eerst achter langs de KLM Aeroclub hangar gereden. Die stond open, met een mooie lege plaats om het nieuwe toestel te parkeren. Dus reed ik door naar het hek aan de zuidkant van taxiway C, want ik wist dat ik daar even kon parkeren en dan eventueel met de zon mee een fotootje kon schieten. Ik stond nog niet goed en wel geparkeerd, of de D-EWTF kwam al voorbij getaxied. Snel een paar fotos door het hek heen genomen, maar die zijn de moeite niet om te laten zien, hier. Bovenstaande foto heb ik vervolgens vanaf de parkeerplaats bij QAPS genomen. Melvin doet net de canopy open en wordt beroet door mede KLM Aeroclubbers en zijn vader :)
Mijn afspraak was met Wouter, maar omdat hij ook van de Aquila gehoord had en vriendjes was met onder andere Melvin, hadden we al snel afgesproken om ook even bij KLM Aeroclub te gaan kijken. Zo gezegd, zo gedaan. Melvin en Emile stonden net op het punt om een paar circuitjes te draaien, zodat ook Emile eindelijk wat vliegtijd kon ervaren.

Melvin en Emile in de D-EWTF
Nog even gezellig gepraat met de aanwezige clubleden en nadat de Aquila weer terug gekomen was, zelfs nog even er in gezeten. Mooie kist! Ruime cockpit, mooie stoelen, luxe en solide. Deze uitvoering heeft nog de standard six, maar de definitieve versie gaat een Garmin 500 instrumentarium hebben. Helemaal luxe, dus!

Zo te zien was het wel bevallen ...
Dusss...
Nu er een Aquila bij KLM Aeroclub staat, moest ik ook nog maar eens in dat toestel zien te gaan vliegen, opdat ik een afgewogen keuze kan maken.

Wordt vervolgd ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten