donderdag 5 juli 2012

Het toestel is besteld!

Half juni is de Aquila besteld bij de fabriek in Schönhagen (EDAZ, net onder Berlijn)
Link naar de site van de fabriek
De leverdatum zal daarmee waarschijnlijk 22 oktober worden. Iets langer dan de gebruikelijke 3 maanden, omdat er nog een bedrijfssluiting in die periode valt.
Voor mij is dat niet zo'n probleem, omdat ik toch mijn spaarpotje nog wat verder aan moet vullen voordat ik kan beginnen met regelmatig lessen. Ik verwacht daar niet mee te kunnen beginnen vóór najaar volgend jaar. En  misschien nog wel later...
F-HARN, Aquila A210 demonstrator voor de "wachtperiode" van de bestelling


We zullen met een groepje participanten naar de fabriek vliegen om het bouwproces van ons "eigen" vliegtuig eens van dichtbij mee te maken. Met de huidige vloot van KLM Aeroclub kunnen we dan met maximaal 14 man afreizen naar EDAZ, een kleine 300nm, pal naar het oosten:
Route: Harderwijk, pal oost, bij Magdeburg om wat restricted airspace heen. (kaart verdraaid getekend)
Wie er precies meegaan en wanneer dat alles precies gaat plaatsvinden moet nog bepaald worden. Er hebben in ieder geval al 11 participanten aangegeven dat ze graag mee wilden en ik ben daar één van :)
Het is vliegend natuurlijk best een prijzig tripje, met zo'n 3 uur enkele reis, maar wel ongelofelijk leuk! Over wanneer en hoe, daar bericht ik later nog. En natuurlijk als we eenmaal terug zijn ... foto's!

Nu het toestel besteld is en dat deel dus definitief doorgaat, kan ik gaan nadenken over de wat meer serieuze uitgaven die nog gedaan moeten worden: lid worden van KLM Aeroclub, een headset, een vliegmedische keuring... Ik heb de volledige set Bas Vrijhof theorieboeken al voor mijn verjaardag gekregen, dus die is vast binnen.
Ik denk dat het verstandig is om met die medische keuring te beginnen. Zonder medische goedkeuring mag je niet solo vliegen en indien de reden voor afkeuren ernstig genoeg is (met name hart, longen en ogen moeten het goed doen) kan het hele feestje daarop alsnog niet doorgaan.
Voor dat ik dus verdere grote uitgaven ga doen, eerst maar een medical afspreken. Op mijn leeftijd moet je die wel ieder jaar herhalen en ik ga in het eerst komende jaar nog niet solo vliegen, maar het zou toch lullig zijn als ik net vliegend lid ben geworden van KLM Aeroclub (€260,= per jaar plus €83,= éénmalig) en een dure Bose A20 (€850,=) heb gekocht en ik er dan pas achter kom dat ik toch af moet haken. Dan liever één medische keuring "te veel" in mijn leven (€99,=).

1 opmerking:

  1. Leuk je blog te lezen. Jullie gaan een fantastische kist krijgen.
    Groeten Bart

    BeantwoordenVerwijderen