donderdag 11 oktober 2012

Zulu Zulu

Met dank aan een anonieme sponsor (naam op de redactie bekend ;) ) heb ik alvast mijn headset kunnen bestellen. Zo gezegd, zo gedaan: maandag besteld, woensdag al geleverd! :)
Lightspeed Headset

Het is een Lightspeed Zulu.2 geworden. De tweede generatie Zulu presteert op alle fronten net iets beter dan de eerste, als je de cijfertjes mag geloven. Ik heb een poosje de "oude" geleend van Emile, en daar was ik al uitermate tevreden over. Comfort (nu nòg lichter), passieve demping en helemaal de actieve demping: bijzonder goed.
Voor de niet-ingeweiden: bij actieve demping wordt het omgevingsgeluid vergeleken met het geluid binnen de oorschelp. Dat verschil zou precies het aangeleverde geluidssignaal (verkeersleiding, intercom, MP3 speler) moeten zijn, maar dat is het niet omdat er natuurlijk omgevingsgeluid binnendringt in de oorschelp. Het verschil tussen het aangeleverde signaal en het "binnengedrongen geluid" wordt razendsnel afgetrokken van het signaal dat door de koptelefoon afgespeeld wordt (een soort anti-geluid), waardoor alleen het bedoelde, aangeleverde signaal overblijft. Daar is wat electronica voor nodig, dus zit er een batterijhouder in het snoer verwerkt met een aan- en uit knop. Het verschil tussen een goede en een uitstekende "actieve" headset zit 'm in de gebruikte electronica (snelheid) en de logica (het programma). Lightspeed heeft beide goed voor elkaar, maar daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.

Terug naar de eigenschappen:
Ook de geluidskwaliteit bij het afspelen van muziek is vergelijkbaar met die van mijn reguliere Sony koptelefoon. Nu zal ik tijdens mijn opleiding nog niet veel naar muziek zitten te luisteren, dus dat vind ik op dit moment van ondergeschikt belang. Ik zie mijzelf sowieso niet uren achteeen door klasse G luchtruim cruisen, dus ik moet nog maar zien of ik mijn Iphone als MP3 speler zal gaan gebruiken tijdens het vliegen.
Bij de nieuwere Zulu's is het mogelijk om een app te gebruiken waarmee al het "bedoelde" geluid (ATC, intercom) opgenomen kan worden. Dat zie ik nog wel als nuttig, zeker in combinatie met een action camera, omdat ik dan mijn (les) vluchten kan opnemen en later nog eens kan afspelen.
Zulu.2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten