vrijdag 12 april 2013

Static Line


Wat doe je, als je nog niet over genoeg centjes beschikt om aan de vliegopleiding te beginnen? Dan ga je hard sparen, natuurlijk! En intussen allerlei andere andere vlieg-gerelateerde dingen doen.
Zo ben ik begonnen met de theorie te bestuderen, uit de boekenserie die ik voor mijn laatste verjaardag heb gekregen (iedereen nogmaals bedankt!). Ook heb ik me opgegeven om mee te doen met een wetenschappelijk experiment, waarbij een full-motion simulator is betrokken... Ook bezoek ik de social evenings van KLM Aeroclub, zoals onlangs eentje met als thema meteorologie.  Over al die dingen bericht in ik in het komende jaar (want zolang heb ik zeker nog wel nodig om mijn spaarpotje vol genoeg te krijgen).
Waar ik het deze keer over wilde hebben is Stichting Hoogvliegers. Die stichting heeft tot doel (chronisch en terminaal) zieke en (verstandelijk en lichamelijk) gehandicapte kinderen (6 tot en met 16 jaar) zelf te laten vliegen. Dat doen ze door individuele vluchten te regelen voor de kinderen en hun begeleiders, maar ook door zogenaamde "Grote Hoogvliegersdagen" te organiseren op de diverse luchthavens van Nederland (ja, ook op Schiphol!). 6 April 2013 werd zo'n Grote Hoogvliegersdag georganiseerd op vliegveld Lelystad. "Gastheer" was KLM Aerocub, dus ik heb me gauw opgegeven als vrijwilliger voor deze dag.

Hieronder een verslag van mijn belevenissen.



De dag begon al vroeg, want het programma startte om 8 uur met een briefing. Maar voor die tijd moest natuurlijk nog het een en ander ingericht worden. Ik had aangeboden om om 7 uur te komen helpen met de voorbereidingen, dus om half zeven de auto in.
Ik had als taakomschrijving "Begeleider Static Line" gekregen. In de overigens wèl uitgebreide vrijwilligersbriefing stond niet omschreven wat die taak inhield, maar ik hield het er op dat er een zogenaamde "Static Display" zou zijn (vliegtuigen die te bezichtigen zijn, dus "statisch" blijven staan, de hele dag) en dat ik dan bezoekers zou gaan begeleiden die de vliegtuigen van dichtbij wilde bekijken. Gelukkig bleek dat ook waar te zijn, want dat is toch wel erg leuk om de hele dag in en om vliegtuigen te mogen rondhangen.
Maar goed, allereerst moest het terrein worden afgezet met dranghekken. Op die manier werd een tweedeling gemaakt: "Landside" en "Airside". Bezoekers mogen onbeperkt Landside verkennen, maar Airside mag niemand komen zonder begeleiding van de organisatie uit. Dat heeft natuurlijk alles te maken met veiligheid. En veiligheid staat voorop bij een groots evenement als dit.
Groots? Jazeker! Deze keer waren 75 kinderen uitgenodigd om voor een dag piloot te zijn. Die kinderen worden begeleid door een begeleider en eventueel nog familie, dus ik schat in dat er toch wel een 150 mensen met de kinderen meegekomen zijn. Dan zijn er nog ongeveer 50 vrijwilligers, plus de Hoogvliegers staf, en een delegatie van de hoofdsponsor, leveranciers, niet te vergeten de piloten, ... Ik denk dat er over de dag heen zo'n 300 mensen zijn geweest.
Tijdens het plaatsen van de hekken werden de vliegtuigen naar de Static Line getrokken. Er stond al een Saab Viggen op het platform van KLM Aeroclub. Bij de buren stonden al twee toestellen van AIS (een Jetstream 32 en een Socata TB-10, Tobago) klaar langs de rand van het platform. Ook werd de Sirrus SR-20 uit een van de hangars getrokken en toegevoegd aan de rij. Nu kwamen er nog een F-50, DC-3, F-27, Katalina en een Mustang bij om het feest te completeren.
Static Line, door Arnoud Raeven voor Stichting Hoogvliegers
Toen kon het feest losbarsten! De eerste groep kinderen was een groep die op eigen gelegenheid naar Lelystad kwamen met hun begeleiders. Mooi om te zien hoe iedereen (ook de begeleiders) onder de indruk waren van wat er allemaal stond opgesteld. Na het inschrijven in de hangar, hadden de meesten nog wat tijd over voordat er gevlogen ging worden, dus ik kon me uitleven. Er mocht binnen gekeken worden in de Fokker 50, de Dakota en later ook de Katalina. Eén gezin had in Indonesië vaak met Dakotas gevlogen, dus dat bracht leuk wat herinneringen boven. Gelukkig wist ik zelf ook het een en ander van de vliegtuigen, dus ik kon er ook nog een mooi verhaal omheen breien.
De tweede groep kwam met alle mogelijke spektakel aangereden: in een groot konvooi vanaf ongeveer Enkhuizen, over de dijk naar Lelystad. In het konvooi reden niet alleen vrachtwagens, maar ook politieauto's en -motoren, ambulances, brandweer, ... compleet met zwaailichten, toeters en sirenes. Geweldig!

Naast de static line was er natuurlijk nog veel meer te doen. Je kon van dichtbij de politieauto's bekijken, zelfs er in zitten, net als in een ambulance en ook op de motoren. Op een gegeven moment kwam zelfs de trauma-heli binnen gevlogen en mocht je die ook van binnen bekijken! Hoofdsponsor Leaseweb had een aerobatics toestel meegenomen, waarmee een paar keer gevlogen werd. Ook werd er geschminkt, was er een springkussen, een patatkraam, een clown, live muziek en zang met een speciaal Hoogvliegerslied, dansen, demonstraties met politiehonden. Kortom: te veel om op te noemen. In het clubhuis van KLM Aeroclub waren er broodjes en drankjes voor de piloten en vrijwiligers, dus alles was dik voor mekaar.
Saab Viggen: plezier voor iedereen

Het is nog een heel karwei om zoveel vluchten op één dag te verzorgen. Om dat voor elkaar te krijgen moesten zo'n 10 vluchten per uur vertrekken. Daarom was er een mooi systeem verzonnen, waarbij de kinderen een echte boarding pass kregen en één voor één naar hun vliegtuig begeleid werden. Als echte VIPs! En aan het eind van de vlucht werden de glunderende kinderen en hun begeleiders weer terug gebracht naar Landside.
Marshallers leiden het verkeer in goede banen

Er was een speciale radiofrequentie gereserveerd voor de verkeersleiding op de grond. Ook werden extra marshallers ingezet om de stroom vliegtuigen in goede banen te leiden.

Je hoort prachtige verhalen van die kersverse piloten! Zo was er een meisje dat op een gegeven moment wat mocht sturen: "Stuur maar naar die kerk daar." "Rustig aan hoor, anders wordt je broer achterin misselijk" -ruk aan het stuur- "Hahahahaha!". Helemaal trots :)

Toen aan het eind van de middag de trauma heli op spectaculaire wijze weer naar huis vertrok, was het met vliegen voor deze dag wel gedaan.
Lifeliner blaast de taxibaan schoon
Een geweldige dag. Overweldigend veel indrukken opgedaan, maar de meest bijblijvende is toch wel die van een zielsgelukkig meisje dat zegt dat ze het zo leuk vind dat haar broertjes zo jaloers op haar zijn (en dat alles omdat zij wèl in een rolstoel zit...).

Wat toen nog restte was het weer opruimen van de tafels, bankjes, hekken, etc. KLM Aeroclub was zo vriendelijk om voor de vrijwilligers ook nog een BBQ te organiseren. Dus uiteindelijk om 8 uur 's avonds volledig geradbraakt, maar uitermate voldaan weer naar huis terug. Wanneer mag ik weer?



Dank aan alle mensen die dit hebben mogelijk gemaakt, in het bijzonder Cees Ootjers voor al dat organisatorische werk namens KLM Aeroclub.
Meer foto's: op de site van Stichting Hoogvliegers
En ook zijn daar een journaaluitzending en een overzichtsvideo te zien.
*Om privacy redenen plaats ik geen foto's waar deelnemende kinderen op staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten