dinsdag 15 juli 2014

Theorie is binnen!

Yay!!! Ik ben geslaagd voor mijn laatste theorie examen!!!
Ik heb nu een theorie-certificaat. Net zoiets als dat je dat krijgt voor autorijbewijs theorie. Het certificaat is 24 maanden geldig en ik moet dus binnen die tijd geslaagd zijn voor mijn praktijkexamen (of de hele boel nog een kertje over doen). Ik verwacht dat dat wel gaat lukken, als mijn schouder niet te veel roet in het eten blijft gooien. Ik heb namelijk last van mijn schouder ("frozen shoulder"; Linkje naar beschrijving Frozen Shoulder). Daarom heb ik er voor gekozen om even niet te vliegen en mijn schouder wat rust en fysiotherapie te gunnen. Alleen: zo'n Frozen Shoulder kan, in extreme gevallen, best wel hardnekkig zijn en erg langzaam genezen.

 


Maar goed: ik heb mijn theorie vast binnen :) Ik moet toegeven dat het me allemaal tòch een beetje tegen gevallen is. Niet dat de theorie echt moeilijk is. Zeker niet voor een universitair geschoolde techneut als ik. Het probleem zit 'm vooral in Time Management. Er gaat best wat tijd in zitten, dat lessen volgen en huiswerk maken. Het is gewoon veel stof.  En omdat ik, wanneer ik eenmaal solo mag vliegen, de radio wil kunnen en mogen bedienen, heb ik tussendoor ook nog 10 weken lang de praktijkcursus RT (Radio Telephony) gedaan ... Nòg een avond in de week in Hilversum en nòg minder tijd om mijn theorie te leren. Ook daar gaat best wat tijd in zitten, want de standaard rijtjes moet je gewoon uit je hoofd kennen - en dan veel oefenen ... veel oefenen! Eén keer was ik daardoor één dag te laat met het aanvragen van mijn theorie examens, dus moest ik een volle maand wachten voordat ik examen Meteo en Human Performence mocht doen. En dat terwijl het daaropvolgende vak (Air Law, of all) al weer begonnen was. Dat was zwaar, want tegen de tijd dat de examendatum dichterbij kwam, had ik aan de twee vakken natuurlijk al een poosje niks gedaan. Die twee vakken inhalen en proberen bij te blijven met Air Law, plus RT oefenen, was iets te veel van het goede. Dat werd prioriteiten stellen. Nou ja, uiteindelijk is alles gelukt, met wèl een her-examen voor RT praktijk. Maar zoals je hierboven kunt zien heb ik voor alle theorie examens minstens 75% gescoord, wat het minimum is om te slagen. En dat allemaal in één keer. Een hele opluchting! :)
Het enige dat nog over blijft om voor te slagen - naast natuurlijk de praktische opleiding- is een LPE, Language Proficiency Endorsement. Dat is een test om te kijken hoe goed je eigenlijk bent in een bepaalde taal. Omdat hier in Nederland Engels de officiële voertaal is in luchtvaartland, gaat het voor mij dus om Engels. In Duitsland spreken veel controllers Duits, maar ze schakelen in het algemeen wel over naar Engels wanneer een piloot in het gebied inhet Engels begint te praten. In Frankrijk spreken de meesten alleen Frans over de radio en in Spanje spreekt bijna niemand (zowel verkeersleiders als piloten) iets anders dan Spaans. Maar wij Nederlanders spreken dus Engels over de radio. En dan moet je aantonen dat je die taal goed genoeg beheerst, door een LPE af te nemen. Daarvoor krijg je dan een score (4, 5, of 6; beneden 4 is niet goed genoeg). Afhankelijk van de score moet je die test herhalen in 4 jaar   (level 4), 6 jaar (level 5) of nooit meer (level 6). Ik schat mijzelf in tussen level 5 en level 6. Dus ik wacht nog even met mijn LPE tot redelijk in de buurt van mijn praktijkexamen, want als ik een 5 scoor, scheelt dat weer een jaar voordat ik weer mag proberen een 6 te scoren.

Nu eerst maar weer eens vliegen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten