zaterdag 10 december 2011

Aquila Info avond

Afgelopen donderdag avond had de KLM Aeroclub een informatie avond georganiseerd over de Aquila A210 constructie die ze voor ogen hebben. Ik ben daar geweest. Want hoewel ik nog niet in de Aquila gevlogen heb, begon ik toch al een lichte voorkeur te krijgen voor dit toestel.


Storm en regen. Een ongeluk op de A1 zorgt voor een flinke vertaging, al op de A9. Uiteindelijk kwam ik een kwartier te laat aan, wat niets voor mij is .... Maar goed, het begin van de avond was een informeel samenzijn. Koffie drinken, vliegtuigjes kijken en sterke verhalen uitwisselen. Gezellig! Ook een reden voor mij om voor de KLM Aeroclub optie te kiezen. :)
Emile en Melvin gaven een presentatie over de op te zetten constructie. Het gaat een coörporatie worden van minimaal 40 en maximaal 50 man (m/v).Dat  heeft fiscale en juridische voordelen die ik als techneut hier niet ga proberen uit te leggen, maar het komt er in ieder geval op neer dat er geen BTW betaald hoeft te worden over de aanschafprijs, wat al gauw een €30.000,= scheelt.
De coörporatie wordt opgeheven als er op een nader te bepalen datum minder dan 40 mensen geïnteresseerd blijken te zijn, en 50 is als maximum gesteld. Tot nu toe hebben al meer dan 40 mensen te kennen gegeven geïnteresseerd te zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook allemaal daadwerkelijk mee gaan doen.
De initiële inleg is grofweg de aanschafprijs gedeeeld door het aantal deelnemers en kan dus nog variëren tussen €3200 en €4000. Voor dat geld krijg je een aantal dingen: een lagere uurprijs dan de andere KLM Aeroclub leden, jaarlijks een bedrag voor afschrijving, en een deel van het hogere uurtarief van de overige clubleden. De andere clubleden betalen €20,= per uur meer, dat in een potje verdwijnt en periodiek over de participanten wordt verdeeld (dividend).
De uurprijs komt voor participanten op zo'n €105,= zuivere vliegtijd (komt neer op €95,=/uur als je een "rondje om de kerk" van één uur block tijd doet).
Er wordt een looptijd van 10 jaar aangehouden, waarna een een restwaaarde van 33% wordt aangehouden.  Dat is volgens mij een conservatieve aanname, maar dat vind ik alleen maar gunstig. Aan het einde van de 10 jaar wordt in principe het toestel verkocht en de coörporatie opgeheven, tenzij een stemming van de leden op dat moment iets anders voorstelt.
In de tussentijd heeft de participant geld ontvangen ter waarde van die afschrijving (dus 2/3 van de inleg) en dividend wat ingeschat wordt als ongeveer 1/3 van de inleg, dus aan het einde van de rit heeft de participant zo ongeveer zijn geld terug gekregen.
De exacte bedragen zijn afhankelijk van het aantal uur dat daadwerkelijk gevlogen wordt (des te meer, des te goedkoper, want de vaste kosten blijven gelijk) en de verdeling van de vlieguren over participerende en niet pariciperende KLM Aeroclubleden (je moet clublid zijn om het toestel te mogen vliegen). Er zal periodiek getoetst worden of er aan de aannames voldaan wordt en waar nodig de tarieven bijgesteld worden, zodat er geen hele grote wijzigingen gedaan hoeven worden. Ook de brandstofprijs (door KLM Aeroclub aan de coörporatie in rekening gebracht, zodat gewoon tegen clubvoorwaarden getankt kan worden) kan invloed hebben op het uurtarief.
De verkoopprijs wordt dan aan het eind van de rit ook nog over de participanten verdeeld, dus dat zou je als een soort "winst" kunnen zien. In de tussentijd heeft de participant dan wèl tegen een gereduceerd tarief kunnen vliegen.in een splinternieuwe, ruime tweezitter, met een Garmin 500 glass cockpit.

Ja, het toestel zelf en het vliegen er in is ongeveer 30 to 50 % duurder als in een AT-3 of DA-20 in een particpatieconstructie, maar het is ook "meer vliegtuig" dat je dan vliegt. Ik heb er ook deze keer weer in gezeten en wat opvalt is de mooie, degelijke afwerking en de ruimte. Zowel de ruimte voor piloot en passagier, maar ook het bagagecompartiment achter de stoelen is ruim bemeten. En een fraaie glass cockpit spreekt mij gewoon ook aan.

Mijn Aquila vlucht is nu ingepland voor aanstaande woensdag, maar eigenlijk ben ik nu al om.   Ik kan mij niet voorstellen dat daawerkelijk vliegen mij minder enthousiast voor dit toestel gaat maken. Komt daarbij de gezellige club met gedreven geestverwanten en het plaatje is wel rond. nu alleen nog sparen, he? :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten