maandag 27 augustus 2012

Bijna klaar

Vandaag, zaterdag de 25e zou de maiden flight van ons nieuwe toestel plaatsvinden. Helaas was het weer niet goed genoeg om te vliegen, dus dat is nog even uitgesteld. Helaas betekende dat ook dat de trip met 6 man vanaf Lelystad niet gemaakt kon worden :(
Weerwaarschuwing op de telefoon, om 09:00u, precies de geplande vertrektijd...
Orbifly map: lichtgroen = VMC, donkergroen marginaal VMC, oranje = IMC, rood = intensief IMC, donkerrood erg intensief IMC (zoals net onder Berlijn...)


Eén van de medereizigers kreeg de mogelijkheid om zaterdag een Instructeursexamen te mogen doen, dus zouden we met 5 man gaan vliegen i.p.v. 6 en één was al commercieel naar Berlijn gevlogen om er een weekje citytrip van te maken.

De voorspellingen waren al niet echt best, maar om een enkel buitje valt nog wel heen te vliegen. Voor de terugreis op zondag, echter, voorspelde het KNMI continue regen (slecht zicht, mogelijk te lage bewolking, mogelijk "downdrafts") met een aanzienlijke kans op onweer plus windstoten tot 75 km/u. Onweer is een grote no-no voor sportvliegen en van dat soort veranderlijke wind vlak voor je landingsbaan word je nou ook niet echt vrolijk.
Dus op vrijdagmiddag kreeg ik een afmeldmail van de PIC (Pilot in Command) van het toestel waar ik mee mee zou vliegen. Snel daarna kwam ook dezelfde melding van de PIC van het andere toestel. Natuurlijk niet het soort bericht waar je op zit te wachten, op dat moment, maar wèl de enige verstanddige keuze. Beter op de grond gedacht "was ik maar daarboven", dan in de lucht gedacht "was ik maar beneden". Een wijze uitspraak van de betreffende PIC.
Halverwege zondag: regen en onweer op de grens van Nederland en Duitsland
Onweer en plaatselijk zware regen op zondag
Ik was begin van de vrijddag middag nog bij de club langs geweest. Ik mocht van Emile zijn headset lenen voor deze reis. We hadden op de club afgesproken na een introductievlucht met een potentiële participant. Daar had hij de headset nog voor nodig en daarna kon ik 'm lenen. Dit type headset (Lightspeed Zulu) staat op mijn verlanglijstje, maar voor ik er nou €800,= voor ga uitgeven, wil ik wel weten of ik 'm dat geld waard vind.

Lightspeed Zulu Headset
Ik heb 'm uiteindelijk nog niet helemaal uit kunnen proberen, want ik heb er niet mee gevlogen. Maar ik heb wel de ANR (Active Noise Reduction) en het draagcomfort kunnen uitproberen. Ook heb ik de geluidskwaliteit van muziek vanaf mijn Iphone getest via de bluetooth verbinding. Ik moet zeggen: top punten op alle fronten. Met name het draagcomfort was beter dan ik ooit meegemaakt had. Nou heb ik alleen maar relatief oude, gammele headsets op gehad. Dus dat telt niet echt als een productvergelijking, maar ik was echt aangenaam verrast. Bijna een uur opgehad met mijn bril met relatief dikke poten en toch geen drukplekken gevoeld. De cups sluiten goed af en daardoor werkt de ANR ook fantastisch. Een rare gewaarwording, dat ANR. Maar volgens mij ideaal, in de cockpit. Dat ga ik toch ook eens moeten uitproberen.

Die kans krijg ik waarschijnlijk snel genoeg, want het toestel is al bijna afgebouwd.
Bestickering begint er ook al op te lijken...
Waarschijnlijk wordt de Nederlandse bureaucratie de bottleneck voor de aflevering, qua tijd. En dat betekent dan dat over een week of twee à drie het hele mailcircus zich kan herhalen met hopelijk als resultaat twee vliegtuigen heen en drie vliegtuigen terug... De aflevering vindt dan op een vrijdag plaats, dus heen op donderdag? Misschien vrijdagochtend vroeg heen, 's middags een acceptatievlucht en zaterdags terug? We gaan het zien.
Hopen dat ik de betreffende dag(en) vrij kan krijgen en misschien zelfs wel een leg van de afleveringsvlucht in het nieuwe toestel mag vliegen.
Even afwachten, nog.

Wordt vervolgd...




1 opmerking:

  1. He Eric Jan,

    Leuk verslag, balen voor je dat de trip niet is doorgegaan! Maar wat in het vat zit verzuurd niet.
    Het is echt een mooi toestel om te zien. Bij mij op de club (Eindhoven) praten we ook over een constructie om met een aantal personen een toestel te gaan kopen, maar schiet nog niet echt op.

    Wat mijn vliegen betreft, ik ben nu solo gegaan en ga nu navigatievluchten oefenen om zo langzaam door te stomen naar een examen, maar dat kan pas als alle theorie erop zit, moet nog 3 vakken halen.

    Klaas van der Leij

    BeantwoordenVerwijderen