donderdag 29 augustus 2013

$100 Mosselen

De $100 hamburger is een fenomeen, bekend uit de Amerikaanse kleine luchtvaart. Het vindt zijn origine in het zoeken naar een bestemming om naar toe te vliegen. Bij gebrek aan een èchte reden om ergens heen te gaan, is een tripje naar een ver restaurant natuurlijk een goede smoes om weer eens wat lucht onder de vleugels door te laten gaan.
Als variant daarop, vond ik de mossel fly-in ter gelegenheid van de 25e verjaardag van Aeroclub Zeeland een mooie aanleiding om de Aquila te boeken, deze keer met Piet de Hondt als instructeur en zodoende mijn eerste echte vliegles in "mijn eigen" toestel te boeken :)
Voor mij dus geen $100 Hamburger, maar mosselen, dit keer!


En: deze keer kwam het slechte weer pas een dag later, dus ik heb daadwerkelijk mijn eerste les gevlogen!


Mijn idee was tevens inspiratie voor de KLM Aeroclub evenementencommissie om de mossel fly-in tot clubvlucht te bombarderen. Daardoor gingen uiteindelijk twee toestellen van de club naar Zeeland, met in totaal 5 man: René Bins, Nard Sonneberg en Sergio Moya Boom in de Cessna 172 PH-KBA, en uiteraard Piet en ondergetekende in de Aquila A210 PH-KLQ.

Les 1 gaat over rechtuit vliegen. Klinkt zo simpel, maar is nog best lastig om dat ook langere tijd vol te houden. In ieder geval is de 100nm naar vliegveld Midden Zeeland (EHMZ) een mooi stuk om te oefenen.

Uiteraard begint alles met een briefing vooraf. Wat is vliegen eigenlijk, waar gaan we heen, hoe komen we daar, wat is belangrijk om op te letten. Daarna de walk-around. Deze keer nog uit het hoofd (van Piet), maar volgende keer pakken we de walk-around checklist er bij om er zeker van te zijn dat ik niks ga missen. Kijken of alle moertjes nog op hun plek zitten, of bewegende delen kunnen bewegen, algemene toestand, dat soort dingen. Erg belangrijk ook: hoeveel van welke brandstof zit er in welke tank en zit er misschien ook water in? Plus natuurlijk even olie peilen (prop draaien tot gorgel, dan nog even draaien tot tweede gorgel en dan de dipstick aflezen).


In de cockpit krijg ik uitleg over welke metertjes wat doen en welke de belangrijkste zijn om continue in de gaten te houden tijdens de vlucht. Op het eerste gezicht lijkt het allemaal heel gecompliceerd, maar dat valt uiteindelijk wel mee.
Piet leest de checklists op en ik voer ze uit. Er komt nog best wat bij kijken voordat je de sleutel omdraait om de motor te starten. Ik mag taxiën en na een remmentest aan beide zijden, een check of alle richtingsindicatoren draaien wanneer we een bocht maken, en nadat Piet de benodigde info van de toren heeft verkregen, taxiën we naar rwy23. De take-off en het circuit uit viegen deed Piet, want dat mag nog niet van een leerling verwacht worden bij les 1. en daarna mag ik "het roer overnemen". We hadden allebei vooraf een route uitgestippeld die precies hetzelfde was, via het VOR baken PAM (Pampus) langs de oostkant van de Rotterdam CTR (gebied rond het vliegveld waar speciale regels gelden in verband met bestemmingsverkeer) en dan zuid-westelijk naar onze bestemming. Ik had echter nog een waypoint toegevoegd: het huis van een vriend/collega Dennis in Almere. Dat lag al nagenoeg op de route, dus de enige afwijking van de syllabus was dat er natuurlijk wat rondjes gedraaid moesten worden! :) Ik begon met een bochtje over rechts, waarna Piet voorstelde om juist over links te draaien, want dan had ik beter zicht.


Dennis heeft ons zelfs nog op de foto gekregen! :)

De rest van de route verliep redelijk zoals gepland. Ik moet nog een workflow in de cockpit ontwikkelen waarbij ik wat vaker mijn hoogte check, want die varieerde nog wel wat te veel. Als de trim niet helemaal perfect is, of als de omstandigheden wijzigen, dan resulteert dat in een hele langzame klim of daling en dat had ik te laat door. Ik kan natuurlijk als excuus aanvoeren dat er goed 20 knopen wind stond en dat er een sterk variërend wolkendek was, maar de bottom line is dat ik het gewoon eerder door had moeten hebben.
Aandachtspuntje!

Op Midden-Zeeland stond een behoorlijk dwarse wind, dus heeft Piet de landing uitgevoerd, waarbij ik heb meegevoeld met de controls. Dat is best een speciale techniek, die ik uiteindelijk ook wel ga beheersen, maar vandaag nog even niet.
Toen was het natuurlijk Mosselen tijd! Ik ben zelf niet eens zo'n grote fan van mosselen, maar ik heb toch een hele bak leeg gegeten.  Gezellig onder een partytent een babbeltje met andere vlieg-enthusiastelingen onder het genot van een colaatje. 

Na nog een babbeltje met iemand die geïnteresseerd was in het toestel (uiteraard :) ), werd het langzaamaan weer tijd om terug te gaan naar Lelystad. Les 2!. Tijd voor wederom een walk-around!

We zouden die 20 knopen wind deze rit in de rug hebben, dus wat korter vliegen dan de heenreis. Daar had Piet het volgende op gevonden: bochtjes draaien en langzaam vliegen.
Boven Zeeland al een paar 90 en 180 graden bochten gedraaid. Goed de neusstand in de gaten houden! Ik heb de neiging in een rechter bocht de neus wat meer te trekken dan in een linker bocht. Schijnt bij het merendeel van de mensen zo te zijn. Even goed op letten dus. Bij langzaam vliegen reageert het vliegtuig anders, omdat uiteraard de luchtstroming om de vleugels minder snel is. Ook moet de neus wat meer omhoog, om op dezelfde hoogte te blijven vliegen. Dat is bij een nadering natuurlijk niet handig, vandaar dat er "flaps" op een vliegtuig zitten. In de allereerste foto van dit stuk zie je ze volledig uitgeklapt aan de achterkant van de vleugels. Die flaps in die positie zorgen voor een veel grotere "kromming" van de vleugel, dus meer lift, dus kan de neus weer naar beneden tijdens de nadering. Ook zorgen ze voor beduidend meer weerstand, dus moet er ook wat gas bij gegeven worden (hoewel een neusstand verlaging ook al een versnellend effect heeft). Kortom: spelen met alle mogelijke configuraties en een beetje gevoel zien te krijgen voor hoe het toestel dan reageert.

Na in totaal 2 1/2 uur gevlogen te hebben weer veilig geland op Lelystad. Lessen 1 en 2 staan inmiddels in mijn logboek, samen met de twee introductievluchten die ik eerder al deed. In totaal goed voor 4,5 uur; het begint ergens op te lijken. :)
Ik heb besloten dat ik vanaf het begin van het nieuwe jaar regelmatig (ongeveer één keer per week) zal gaan lessen. Inmiddels heb ik me ook aangemeld voor een theoriecursus, die al in september gaat beginnen.
Daarover uiteraard meer in volgende verslagen. Tot dan!


P.S. Het was dus geen $100,= Hamburger, maar een €400,= bakje mosselen geworden; da's best duur voer tegen €20,= per stuk ;)

3 opmerkingen:

  1. Die mosselen van 20 euro per stuk zijn zó lekker!

    Volgend jaar kun je beginnen met denken aan het genieten van het moment dat je met brevet op zak de kosten deelt met een vliegmaatje, dan zijn de mosseltjes nog maar een euro of 7 ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi werk! Regelmatig blijven vliegen en je zult versteld staan hoe snel je het leert. Leuk verslag, keep 'em coming...

    BeantwoordenVerwijderen