donderdag 21 september 2017

EHLE EHRD EHAM EHLE met Joke

4 december 2016. Best koud, met -4 graden Celsius. Gelukkig stond er nagenoeg geen wind.
  
Ik had die dag met Joke afgesproken om te gaan vliegen, maar omdat het alweer tweeeneenhalve maand geleden was dat ik gevlogen had, vond ik het wel evengoed idee om vooraf een paar circuitjes te vliegen "om weer even in te komen". Officieel was mijn currency nog wel in orde. Officieel moet je 3 starts en landingen in de afgelopen 90 dagen in het betreffende type toestel gemaakt hebben om "current" te zijn. Met het hele Ameland avontuur had ik er 5, of zo, maar wel allemaal vrij lang geleden. En ik heb nog niet genoeg uren om te vinden dat het routine is geworden, dat vliegen. Voor zover dat überhaupt al bestaat...


Het plan was om over Joke's huis te vliegen. Op zich niet vreemd, maar dat huis staat in Nootdorp, wat tegen Den Haag aan ligt. Dus midden in de Rotterdam CTR. Dat betekent dat ik voor het eerst sinds mijn brevet een vliegplan moet indienen, omdat ik door gecontroleerd luchtruim wil gaan vliegen. Als ik dan toch een vliegplan moet indienen, dan meteen ook maar die andere CTR (Schiphol) plannen te kruisen.
Het idee is om bij Gouda de Rotterdam CTR in te vliegen, de A12 te volgen voor wat sight-seeing boven Nootdorp, om vervolgens de A13 te volgen en vanaf reporting point Tango de Hotel departure te vliegen naar Hoek van Holland. Daarna langs de kust noordwaarts en vanaf Zandvoort de Schiphol CTR kruisen via "overhead" naar de Amsterdam sector.



Omdat de dag zo koud en windstil begon, was het ook wat mistig om mee te beginnen...
Maar toen het zonnetje eenmaal een beetje kracht won, was de mist snel verdwenen. Toen was er alleen nog wat rijp op het gras, wat op zich juist weer mooie plaatjes oplevert.

Na een paar circuitjes (wat een power bij koud weer en ruim onder MTOW!) was het de beurt aan Joke

We hebben precies gevlogen zoals gepland. Was wel even "werken" met al die extra frequenties die je moet uitluisteren of zelfs aanspreken, maar ik had het goed voorbereid dus dat verliep gladjes. Ik mocht dan ook beide CTRs kruisen, wat best een mooi avontuur is!


Overhead Schiphol!




Daarmee komt vliegjaar 2016 ten einde, want de rest van de maand is vliegen er niet meer van gekomen.
Op naar 2017!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten