dinsdag 24 april 2012

Over puntjes en "i"'s


Donderdag 11 april organiseerde KLM Aeroclub de eerste "aandeelhoudersvergadering" voor de Aquila A210 participanten. Nu het minimum aantal participanten bereikt is, wordt het tijd de coöperatie op te richten met alle formaliteiten die daar bij horen. Daarvoor is een bestuur nodig, en statuten. De
coöperatie zal het toestel gaan bestellen, dus moeten beslissingen genomen worden over kleurstelling, apparatuur, etc.

De avond begon, voor degenen die daar zin in hadden, met een gezellig hapje bij Flantuas. In totaal waren we daar met een man (m/v) of 10, dus een leuk clubje bij elkaar. Eindelijk heb ik dan ook eens zo'n vermaarde Wereldburger mogen proeven! Tot nu toe was het er steeds niet van gekomen, maar deze keer had ik me vast voorgenomen om 'm uit te proberen. Ik moet zeggen: hij smaakte prima! Vult meer dan genoeg om als avondmaaltijd te dienen, dus als tussendoortje is -ie misschien wat overdreven. Maar ik had honger, dus ging -ie schoon op. Dat gaat vast nog wel eens gebeuren :)

Toen we uiteindelijk tegen acht uur naar de KLM Aeroclub liepen, hadden zich daar nog een man of 10 verzameld, dus waren we met iets meer dan de helft van alle participanten aanwezig (minimum was 40 participaties, sommigen hebben meer dan één participatie genomen). Een redelijk goede opkomst, dacht ik zo.
De avond begon met het doornemen van wat er allemaal op korte termijn moet gebeuren, alvorens tot aanschaf van het toestel over te gaan: Coöperatie oprichten, bestuur kiezen en benoemen, statuten opstellen, een overeenkomst met KLM Aeroclub onderhandelen, en natuurlijk het leukste van alles: de opties voor het toestel kiezen.
Het oprichten van een
coöperatie is relatief eenvoudig, tegenwoordig. De formele bekrachtiging moet door een notaris plaatsvinden en dan is het geregeld. Daarvoor moet er dan wel een vertegenwoordiging (bestuur) gekozen worden en statuten opgesteld. Gelukkig waren er tussen de aanwezige participanten al gauw twee die de functies van secretaris en penningmeester wilden vervullen, en had een ander die pas later kwam al aangegeven wel in de voorzittersrol geïnteresseerd te zijn, dus daar waren we snel over uit. Nog even een formele bezwaarmogelijkheid oor de niet aanwezigen regelen en het is geregeld. Ook de statuten waren al tot in een ver gevorderd stadium voorbereid door Melvin. Ook daar misschien nog wat puntjes op de i en dan zijn we er klaar voor.
Als de
coöperatie eenmaal officieel is opgericht, kunnen ledencertificaten uitgegeven worden en kan het reeds ingelegde geld van de escrow rekening naar de kas van de coöperatie overgemaakt worden. Daarmee kan dan de eerste aanbetaling bij de opdracht gedaan worden. Maar dan moet natuurlijk wèl duidelijk zijn welk toestel precies besteld moet en kan worden.
Het was vooraf al duidelijk dat het een Garmin500 Glass cockpit uitrusting zou worden. In de vergadering hebben we besloten dat we de hierboven afgebeelde kleurstelling (standaard motief met KLM specifieke kleuren, plus KLM Aeroclub logo op de neus) gaan bestellen voor de buitenkant. Ook de registratie als afgebeeld, PH-KLQ leek de meeste bijval te krijgen van de nog beschikbare registraties. De binnenkant krijgt een wit paneel met dus de G500. Backup "ronde" instrumenten zijn niet nodig, want ze worden voor day-VFR niet vereist en night VFR is in Nederland niet toegestaan. Dat scheelt al gauw €7000,= in de aanschafprijs, dus laten we ze voor nu achterwege. Als night VFR in Nederland ooit toegestaan wordt, kunnen we altijd nog beslissen om ze achteraf in te bouwen. De stoelen zullen met KLM blauw alcantara afgewerkt worden, met de standaard grijze matten.
Er is op de vergadering nog gesproken over een Traffic Colision Avoidance System (TCAS), of iets vergelijkbaars als een FLARM unit ("TCAS" uit de zweefvliegerij), maar er was op dat moment geen duidelijkheid over of dat wel gecertificeerd was voor dit toestel. Navraag leerde dat er wèl een goede en relatief goedkope (~€2000,=) oplossing beschikbaar was in de vorm van een Garrecht TRX2000. Indien er nog minimaal één participatie verkocht wordt vóór 1 juni, dan gaat die er ook in komen.
De GPS zal een GTN650 worden. Dat is de touchscreen opvolger van de GNS430. Veel gebruikersvriendelijker en een iets groter scherm.
Verder nog een standaard COM panel en transponder en natuurlijk de batterij motor toestand metertjes (drukken, temperaturen, brandstof, spanning, toerental, manifold pressure), de zekeringen, het kompas, de trim indicator, wat waarschuwingslampjes en schakelaars ... Al met al komt het "kantoor" er ongeveer als volgt uit te zien:


De planning is dat de
coöperatie vóór 1 mei officieel opgericht is, inclusief het schrijven van de statuten en de installatie van het bestuur, zodat het toestel op die datum daadwerkelijk besteld kan worden. Met de drie maanden levertijd komt dan de verwachte leverdatum op de eerste week van augustus uit. Mooi aan het begin van de zomervakantie :)
Tot 1 juni kunnen nog nieuwe participanten meedoen. Dan moet het tweede deel van de aankoopsom overgemaakt gaan worden, dus dan moet de coöperatie alle geld bijeen hebben en worden daarna geen nieuwe ledencertificaten ("aandelen") meer uitgegeven. Dan is ook pas de definitieve prijs van zo'n ledencertificaat vastgesteld als zijnde de aanschafprijs (plus wat initiële kosten) gedeeld door het aantal participanten. Dan kan dus alles ook financieel verrekend worden.

Als eenmaal de order definitief is, zal ik hier weer een berichtje achter laten :)