zaterdag 4 januari 2014

Goede voornemens

Allereerst iedereen de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar toegewenst! Natuurlijk is dit de tijd voor goede voornemens en zo, maar daar doe ik principieel niet aan. Toch komt het toevallig zo uit dat ik me voorgenomen heb per janusri "full swing" te beginnen met mijn vlieglessen. Dus dat zou je mijn goede voornemen voor 2014 kunnen noemen :)
Ik had een afspraak gemaakt met mijn instructeur, Piet, en een boeking in het systeem gezet om "mijn" vliegtuig te reserveren voor vrijdag 3 januari. Ik had die dag een verplichte vrije dag van werk, en ik had juist gepland om zoveel mogelijk vrije dagen op te sparen zodat ik ook doordeweeks vrij veel kon lessen. Dus die eerste verplichte vrije dag maar meteen aangegrepen om die eerste les van het jaar in te plannen.




Nou heb je als leerling vier dingen nodig om een les te kunnen doen: daglicht (check), een vliegtuig (check), instructeur (check) en goed genoeg weer...
Op donderdag kwam echter al de eerste waarschuwing. Rotweer in de ochtend, maar dat leek wel weer op te knappen in de middag. Toen ik de voorspelling van vrijdag wilde gaan raadplegen, kreeg ik die al toegemaild van Piet. Dat is meestal niet zo'n goed teken en inderdaad:
"WIND: VOOR DE OCCLUSIE ZUIDOOST TOT ZUID... LANGS DE KUST EN BOVEN HET IJSSELMEER 20-25 KN, IN HET NOORDWESTELIJK KUSTGEBIED 25-30 KN. NA DE OCCLUSIEPASSAGE RUIMT DE WIND NAAR ZUID TOT ZUIDWEST. VOORAL IN DE KUSTGEBIEDEN EN BIJ EEN BUI UITSCHIETERS TOT 10 KN BOVEN DE GEMIDDELDE WIND".
De clublimiet ligt bij 30 knopen wind en dat is bij de uitschieters gemeten. Komt de windverwachting tijdens de geplande vluchtduur daar boven, dan mag niemand van de club gaan vliegen. En zo vroeg in de opleiding wil je natuurlijk nog wat ruimere marges aanhouden. De wind alleen al was dus al reden om deze les maar niet door te laten gaan. Daarnaast was er nog lokaal regen, hagel en onweer voorspeld. Ook geen weer om doorheen te vliegen, hoewel dat nog redelijk lokaal en tijdelijk van karakter was. Daar valt dan misschien nog "tussendoor" te vliegen.
Mijn eerste vlucht van 2014 is dus een goede week uitgesteld. Volgende week zondag gaan we het nog eens proberen. In ieder geval heb ik mijn camera vast opgeladen, inclusief de bijbehorende afstandsbediening, heb ik Ko Piloot nog eens opgeschud en mijn headset weer van batterijen voorzien.
Ik ben er helemaal klaar voor!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten