zaterdag 4 juni 2011

De wegen naar Rome

Ik wil in de komende zomervakantie een proefvlucht gaan maken. Er even vanuit gaande dat ik op dit moment geld heb voor slechts één proefvlucht, wil ik er het meeste uit halen. Dus wil ik bij voorkeur een proefles nemen bij de school waarvan ik nu denk dat ik daar straks mijn opleiding wil gaan volgen.

Op hoofdlijnen heb ik de keuze uit drie wegen naar Rome:
1) Direct bij een vliegschool een vliegtuig plus instructeur huren
2) Via een vliegclub een opleiding volgen
3) Een participatie nemen in een vliegtuig, waarmee ik mijn opleiding mag volgen.

Vliegschool?
Direct bij een vliegschool een vliegtuig plus instructeur huren is de minst gecompliceerde vorm, maar ook vrij prijzig. Het heeft als voordeel dat ik op verschillende vliegtuigen kan lessen binnen de opleiding, al naar gelang mijn behoefte en de omvang van de vloot. Zo kan ik een opdeling maken tussen twee- en vierpersoons toestellen. Na het behalen van het PPL kan ik dan bij diezelfde vliegschool, of elders en vliegtuig huren (indien bij een andere aanbieder, dan is meestal eerst een checkout op het te huren toesel nodig).
Singles and Twins is de goedkoopste qua vliegtuighuur (de grootste kostenpost in een PPL opleiding) en lijkt niet te veel "verborgen" kosten te hebben. Het gebouw ziet er ook duidelijk goedkoper uit dan bijvoorbeeld dat van LLS, al hoeft dat over de kwaliteit van de opleiding en het materiaaal niet veel te zeggen, natuurlijk. S&T heeft verder een vrij grote, gevarieerde vloot.
LLS onderscheidt zich voornamelijk door verkorte opleidingen in USA en/of Zuid Afrika aan te bieden, tezamen met CPL, IR, ATPL opleidingen en conversies. Geen van allen wil ik gebruik van maken, want ik wil er juist mijn tijd voor nemen en commercieel vliegen zit er voor mij toch niet in (mijn ogen zitten nu al op de grens van wat voor een medical Class1 is toegestaan). Plus: Voor mij is het leren op zich al een avontuur, dus dat mag best een jaar (of anderhalf) duren. De website en de uitstraling van het gebouw geven een wat warmere, meer gemoedelijke uitstraling dan S&T. Ik denk dat ik me dan sneller op mijn gemak voel.
"Zelf Vliegen" (naam van het bedrijf) verhuurt vliegtuigen in de Ultralight en VLA categorie. Die zijn per uur aanmerkelijk goedkoper en de VLA een goed alternatief voor het vliegen met Cessna's of Pipers. Je moet dan denken aan prijzen in de orde van grootte van €100,= tot €120,= per uur.

Vliegclub?
Het idee van een vliegclub spreekt mij meer en meer aan, naarmate ik meer nadenk over mijn PPL toekomst. Misschien moet ik niet zo ver vooruit kijken, maar als ik straks mijn PPL heb (ik ben er redelijk zeker van dat ik ooit ga slagen, de vraag is meer wanneer...) lijkt het mij gezellig en stimulerend om samen met een club van gelijkgestemden ervaringen uit te wisselen en samen op te vliegen. Nadeel voor de korte termijn is dat een contributie van €200,= tot €300,= per jaar niet ongebruikelijk is. Dat maakt het "even binnen kijken om te zien of het bevalt" wat lastiger.
De meeste vliegclubs bieden de mogelijkheid om PPL lessen te volgen. Vaak is dan de (h)uurprijs van het vliegtuig iets lager dan wanneer je direct bij een verhuurder huurt. Ook een instructeur uit het clubcircuit is vaak goedkoper dan een regulier ingehuurde instructeur. Maar het grootste voordeel is toch wel dat je met clubleden praat en ervaringen deelt. Bovendien worden bij veel clubs regelamtig sociale evenementen en clubreizen georganiseerd.
KLM AeroClub staat goed aangeschreven. De vloot bestaat uit twee C172s en een PA-28, dus alleen 4 persoons reiskisten. Op zich niets mis mee, maar wel iets duurder dan tweepersoons. Ik vind het lastig om achter ervaringen met deze club te komen. Alle ledenspecifieke sites zijn afgeschermd en op openbare sites wordt niet veel inhoudelijks gemeld over wat er zich zoal achter de schermen afspeelt.
Vliegclub Flevo heeft wat dat betreft een opener structuur. Uit de vele reisverslagen proef je een gezellige sfeer. De vloot bestaat uit alleen Pipers: één Tomahawk (2-zitter) en drie PA-28 Cadets. Ook worden regelmatig toestellen bijgehuurd, met name wanneer er clubvluchten worden georganiseerd.


Participatie?
Door deeleigenaar te worden van een vliegtuig (of beter: een gedeeld gebruiksrecht te kopen bij een beheer-stichting of vereniging) wordt de aankoopsom van het toestel over een aantal eenmalige bijdragen gespreid. Daarmee blijven aanzienlijk aangenamere uurtarieven over voor de dekking van alleen alle gebruikskosten. De vaste kosten (stalling, verzekering, etc.) worden dan in een vast jaarbedrag ("lidmaatschap/contributie") ondergebracht. De uurprijs bevat dan alleen de variabele kosten (brandstof, onderhoud, inspecties, vervanging motor / propellor). De eerste investering is even schrikken, maar het lagere uurtarief blijft gelden, ook nà de opleiding. En dat is natuurlijk goed als je na het behalen van het PPL ervaring en routine wilt gaan opdoen.
Sommige participatieregelingen sluiten opleiding specifiek uit. Andere prijzen zichzelf juist aan als ideale opleidingsmogelijkheid.
Op Lelystad ben ik vier mogelijkheden voor een participatie tegen gekomen.
De stichting Diamond Flyers geeft de "keuze" tussen een participatie in een Diamond DA-20, of een Diamond DA-40. Van beide typen zijn meerdere toestellen aanwezig, welke per type zijn ondergebracht in een eigen stichting. Het is dus kiezen tussen òf een participatie DA-20, òf een participatie DA-40. Het is lastig een beeld te krijgen van de kosten. Ik heb één keer gelezen dat een participatie DA-20 ongeveer €4000 zou moeten kosten, en een participatie DA-40 ongeveer €15000. De bron leek me wel betrouwbaar, maar de informatie is alweer wat gedateerd. Beide hebben een vaste bijdrage van €400,= tot €500,= per jaar (bronnen doen ook daar wat vaag over) en een daaruit volgende uurprijs van €60,= voor de DA-20 en €80,= a €90,= voor de DA-40.
Op eenzelfde leest gestoeld is de Stichting Piper Pilots. Die hebben volgens het zelfde concept een PA-28 Archer in beheer, die tegen een eenmalige investering van €4500, €525/jaar, voor €90,=/uur gevlogen kan worden
Ten slotte ben ik nog een participatie AT-3 tegen gekomen bij "Zelf vliegen". Voor een bedrag van €7500 kan daar geparticipeerd worden, waarbij daarna een uurtarief van €38,= wordt genoemd. Vaste kosten weet ik nog niet en voor €38,= kun je volgens mij net de brandstof betalen, dus wil ik


Die €15000 voor een DA-40 participatie is me echt te veel. Ik dacht dat in totaal kwijt te zijn aan het behalen van mijn PPL, en dat moet mogelijk zijn met één van de andere constructies. Met €100,= uurprijsverschil moet je al 150 uur gevlogen hebben wil de investering zich terugbetaald hebben. Ja, ik weet het; je kunt de participatie altijd weer verkopen, dus hoef je volgens sommige optimisten geen rekening te houden met dat bedrag. Maar de waarde van zo'n participatie zal de waarde van het toestel volgen. Dus uitgaande van een nieuw aangeschaft, goed onderhouden vliegtuig, houd ik rekening met een waardevermindering van 50% over de eerste 10 jaar. En voor de zekerheid en de vergelijking reken ik op dit moment gewoon met de "out of pocket" kosten. Die be ik per slot van rekening nu kwijt. Wat ik er later nog weer voor terug krijg is "meegenomen".
De PA-28 van de Stichting Piper Pilots is beduidend goedkoper, terwijl het vliegtuig vergelijkbare operationele kosten met zich meebrengt. Dat kan alleen maar met ongeveer twee tot misschien wel drie keer zoveel deelnemers (dus de helft of een derde kans op beschikbaar zijn ven het vliegtuig).
De DA-20 participatie klinkt dan al veel aantrekkelijker met €4000,= éénmalig, 500,= per jaar en €60,= per uur. Er zijn dan 2 vliegtuigen op 40 deelnemers. 20 per kist is best veel, maar er zijn dan ook twee kisten. De kans op niet beschikbaar zijn is dan in ieder geval kleiner dan met één kist op 20 deelnemers.
De participatie AT-3 klinkt te mooi om waar te zijn. Vliegen voor €38,= per uur! Daar kun je volgens mij net de brandstof van betalen. Waar moet dan het geld voor onderhoud, inspectiebeurten, vervanging van slijtdelen, motor en propellor vandaan komen? Ik moest er maar eens langs gaan om een en ander uit te vinden.


Samenvattend:
Ik ben geneigd om voor een participatie te gaan, met name om de kosten nà het behalen van mijn PPL te drukken. De AT-3 participatie klinkt te mooi om waar te zijn, dus die is dat waarschijnlijk ook. De DA-40 participatie vind ik gewoon te duur. Dan moet ik te lang sparen voordat ik kan gaan beginnen aan mijn PPL. Piper Pilots  klinkt aantrekkelijk (4 persoons kist tegen redelijke kosten) en de DA-20 participatie ook.
Als tweede keus zou ik voor het clubleven gaan. VCF klinkt dan het gezelligst, KLM AeroClub klinkt betrouwbaar en de paar reacties die ik van binnen de club ken klinken positief.
Als ik zou kiezen voor direct bij een vliegschool, dan zou ik waarschijnlijk voor Singles & Twins kiezen, boven LLS. Dat heeft dan voornamelijk met de prijs te maken, plus het feit dat ik S&T aangeraden heb gekregen door iemand die daar zijn PPL heeft gehaald en het commerciële traject heeft doorlopen bij LLS.
Eerst maar eens kijken bij de aanbieders van de participaties.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten