donderdag 23 juni 2011

Diamond Participatie?

Diamond Flyers is en overkoepelende naam voor een groep stichtingen die ieder een verschillend type vliegtuig van het merk Diamond Aircraft bezitten.

Het is allemaal begonnen met de Stichting Dimona Flyers, die de Touring Motor Glider (TMG) Diamond HK36 Dimona beheert. Dat is een kruising tussen een zweefvliegtuig en een regulier sportvliegtuig. Naar aanleiding van het succes van deze stichting is een nieuwe stichting in het leven geroepen met een Diamond DA-20 (enkelmotorige tweezitter) in de vloot: Sticting Katana Flyers. Deze stichting heeft inmiddels een tweede toestel aangeschaft. Daarna is er nog een stichting DA-40 Flyers opgericht om de 4 persoons DA-40 te beheren. Deze stichting heeft inmiddels een vloot van 3 toestellen. Tenslotte is er nog een Stichting DA-42 Flyers in oprichting, welke tot doel heeft het participatiemodel op een tweemotorige vierzitter, de Diamond Twin Star, ofwel DA-42, los te laten.

Na mijn PPL zou ik graag een aantal keren met een 4-zitter vliegen, zodat ik mijn vrouw, eventueel de hond, of een vriend en voldoende bagage mee kan nemen. Dat zou in een participatieconstructie bij Diamond Flyers neerkomen op een DA-40 participatie. Omdat ik daarvoor ongeveer €14.000,= moet neerleggen om überhaupt in te stappen (en dan begint het lessen pas) is dat geen reële optie. Wat wèl zeer reëel is, is een participatie DA-20. Dat is ieen tweezitter, wat natuurlijk voldoende is voor de opleiding. En na de opleiding kan ik in dat toestel ervaring opdoen en met één passagier vliegen. Heb ik dan een vlucht voor een 4-zitter, dan kan ik bij Wings over Holland een DA-40 huren voor de gelegenheid. Qua systemen en bediening zijn de DA-20 en DA-40 redelijk vergelijkbaar, dus met een paar uur vliegen met instructie zou dat geen probleem meer mogen opleveren.
Omdat de Stichting Katana Flyers uitging van een jonge tweedehandse DA-20, is het instapbedrag beperkt tot onder de €4.000,=, waarmee dan voor €60,= per uur gevlogen kan worden. Dat scheelt al gauw een €70 tot €90 per uur met een reguliere huur van een DA-20, wat bij 50 lesuren al ongeveer de inleg terugverdient tijdens de opleiding.
Daarmee is de DA-20 participatie voor de opleiding kostenneutraal, terwijl de vervolgvluchten vergelijkbaar "goedkoop" zijn als in het geval van de AT-3 participatie (en dus in ieder geval beduidend goedkoper dan reguliere huur).

2 opmerkingen:

  1. Hoi Eric(je?)

    Leuk te lezen dat je an t orienteren bent voor je PPL.
    Ook ik ben me aan t orienteren om het ppl te halen.
    Ik doorloop zo ongeveer dezelfde stappen als jij.

    Ik woon in den bosch, en ik denk erover om in Eindhoven te gaan doen, maar een participatie in een Da 20 lijkt me ook wel wat.

    Ben benieuwd hoe dit verder gaat, ik laat je ook wel weten wat er bij mij speelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eric is prima :)
    Ik zie dat jij ook een blog begonnen bent, dus die ben ik bij deze ook gaan volgen. Hoe beviel je proefvlucht in E'hoven / Seppe? Bestaat er daar in de buurt ook zo'n shared ownership constructie, of overweeg je inmiddels toch ook Lelystad?
    Weet je wat? laat een berichtje achter via het contactformulier, dan kunnen we rechtstreeks communiceren (zonder zo'n openbaar medium als een blog...)

    BeantwoordenVerwijderen